Ide o vec

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Keď nejde o vec , ide o veľa

Ďalším zákonom z portfólia pozemkového práva, ktorý predkladala vláda SR na rokovanie NR SR bol aj zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č.330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a doplnení niektorých zákonov (zákon o pozemkových úpravách). Sám som bol zvedavý, čoho sa bude týkať, či stránky odbornej alebo inej.

Predmetom bola hlavne iná stránka a síce, že Slovenský pozemkový fond, ktorý spravuje pôdu vo vlastníctve SR ako aj pôdu neznámych vlastníkov, môže kúpiť poľnohospodársky pozemok, ku ktorému banka so 100% majetkovou účasťou štátu vykonáva záložné právo. Následne, ak sa takáto kúpa zrealizuje, tento pozemok bude použitý na plnenie úloh fondu hlavne reštitučných náhrad pre oprávnené fyzické osoby. Pokiaľ to nepoužije na takýto účel, môže ho predať osobe, ktorá vykonáva poľnohospodársku činnosť pri splnení ďalších podmienok. Z odbornej časti sa v tomto vládnom návrhu novely zákona ustanovilo, že spoločné zariadenia a opatrenia (napr. vodojemy, biokoridory...), ktoré vzišli z realizovaného projektu pozemkových úprav v danom katastrálnom území a sú v správe Slovenského pozemkového fondu, prejdú do vlastníctva obce. Pri špecifických spoločných zariadeniach a opatreniach to rozhodnutím príslušného obvodného pozemkového úradu môže prejsť do vlastníctva inej osoby ako obce, ktorá zabezpečí účel ich použitia. Áno, takto predložený vládny návrh sedí, umožňuje ďalšie riešenia na problém či už nedostatku štátnej pôdy v jednotlivých katastrálnych územiach resp. pôdy pod prevádzky spoločných zariadení. Až dotiaľ by to bolo v poriadku a dalo by sa s tým súhlasiť. No ako sa už stáva zvykom v NR SR, pri rokovaní dochádza k nepriamym novelám zákonov, a to hlavne pozmeňujúcimi návrhmi poslancov predložených či už do gestorského výboru NR SR, alebo priamo do pléna NR SR.

Čo je tá nepriama novela zákona? Ľudovo povedané zmena iného zákona v práve prerokovávanom zákone, ktorý vôbec nemusí s ním súvisieť. Napríklad len na ilustráciu v zákone o veterinárnom lekárstve sa objaví novela zákona o ukladaní atómového odpadu. Takáto nepriama novela bola predložená aj pri rokovaní o tomto zákone o pozemkových úpravách poslancami vládnej strany SMER – SD na rokovaní gestorského výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Čoho sa týkala? Doby prenájmu poľnohospodárskych pozemkov upravených v zákone č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

V súčasnom platnom stave, pokiaľ sa uzatvára zmluva o prenájme poľnohospodárskej pôdy na dobu určitú, tak maximálna jej hranica je 15 rokov a všetky zmluvy nad 5 rokov musia mať písomnú formu. Zároveň pokiaľ vlastník chce vypovedať tento vzťah, tak to môže urobiť oznámením, a to rok pred vypršaním tejto doby určitej. Pokiaľ tak neurobí, automaticky sa mu táto doba predlžuje o rovnaký čas ďalej. Reálne teda o napr. ďalších 15 rokov. Tvrdím, že už táto hranica je vysoká a podmienka vypovedateľnosti nájmu absurdná. No a práve táto maximálna doba bola poslaneckým návrhom zvýšená na 25 rokov!!! Neskutočné. Predstavte si, že možno ani jedna generácia vlastníkov nebude mať šancu zmeniť užívateľa. Je reálne, aby si niekto teraz keď uzatvára zmluvu zafixoval, že o 24 rokov bude musieť dať výpoveď, aby mohol zmeniť užívateľa, resp. užíval ju sám? Ja tvrdím, že to reálne nie je a vlastne na 50 rokov môžete užívacie právo zabetónovať v prospech jedného užívateľa! Nepripomína vám to niečo? Mne áno – obdobie socializmu, kde právo užívateľa bolo nadradené nad právom vlastníckym! A to sa práve teraz deje pri vláde sociálnej demokracie, pri vláde istôt. Neskutočné. Preto som podal spolu s podpredsedníčkou NR SR Erikou Jurinovou pozmeňujúci návrh k tejto absurdnosti. Konkrétne sme v ňom navrhovali, aby užívateľ bol povinný pri zmluve o nájme pozemku uzavretej na určitý čas, oznámiť prenajímateľovi skončenie nájmu najmenej jeden rok pred uplynutím času nájmu.

Aj napriek tomu, že minister pôdohospodárstva SR Ľubomír Jahnátek v pléne NR SR odporúčal podporiť tento pozmeňujúci návrh ako vecne správny, poslanci vládnej strany SMER – SD ho zmietli pri hlasovaní zo stola. Obdobne pochodili aj ďalšie moje pozmeňujúce návrhy, ktoré mali po odbornej stránke zdynamizovať proces pozemkových úprav a v neposlednej miere aj šetriť finančné prostriedky v konaní.

Zmyslom pozemkových úprav pre ozrejmenie je sceliť vlastnícky roztrieštené pozemky do väčších celkov obrábania schopných, pričom vlastník pozemku bude výlučným vlastníkom t.j. v 1/1 a nebude mať žiadneho spoluvlastníka. Teda čo s pozemkom urobí, bude len na jeho uvážení. Ďalej po pozemkových úpravách bude každý pozemok sprístupnený aj cestou. Samozrejme, že hodnota pozemkov vlastníka pred a po pozemkových úpravách musí byť vyrovnaná maximálne ± 10%. Zároveň sa v takomto konaní, týkajúceho sa prevažne celého katastrálneho územia, navrhujú aj verejnoprospešné zariadenia slúžiace pre všetkých občanov daného územia (napr. protipovodňová a protierózna ochrana, krajinotvorba a pod.).

Vráťme sa tiež k mojim ďalším odborným pozmeňujúcim návrhom, ktorými boli:

-          ak sú v konaní o pozemkových úpravách aj lesné pozemky, tak hodnota lesných porastov sa musí určiť vždy, ak sa na pozemku nachádzajú. V konaní pri poľnohospodárskych pozemkoch, ak sa pri vyrovnaní zachová druh pôvodného pozemku, hodnota trvalých porastov sa nemusí určiť. Režim ceny poľnohospodárskej pôdy oproti lesným pozemkom je diametrálne odlišný. Cena lesného pozemku s narastajúcim vekom porastu sa zvyšuje, a preto musí byť určená aktuálna cena.

-          ak sa účastník konania nezúčastní a neurčí svojho zástupcu, postačuje ak je jeho námietka prerokovaná so združením účastníkov pozemkových úprav. Celé konania je niekoľkoročné a mnohí občania svojou pasivitou resp. možno aj z vypočítavosti ho časom neúmerne predlžujú. Pozmeňovací návrh sleduje zabránenie odôvodnenému zdržiavaniu konania o pozemkových úpravách.

 

-          ak niekto mal rozhodnutím pozemkového úradu pridelenú do náhradného užívania poľnohospodársku pôdu vo výmere akej je vlastníkom všetkej pôdy v danom katastrálnom území (aj čo mal v podieloch), tak toto rozhodnutie strácalo platnosť ak poľnohospodársky podnik je v konkurze, schválením projektu pozemkových úprav resp. ak zaniklo vlastníkovi pozemku vlastníctvo. Vzťahovalo sa to len k pozemku ako celku nie k jeho časti alebo k niektorým ďalším pozemkom. Preto som tam zapracoval aj takýto druh vlastníctva pôdy. Zároveň sa týkal zánik aj vyňatia pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu a tu som to navrhoval doplniť, že sa to týka trvalého vyňatia nie dočasného, kedy sa ešte tá pôda do poľnohospodárskeho užívania dá dostať. Žiaľ, aj napriek tomu, že na podporné stanovisko k týmto pozmeňujúcim návrhom vyslovili na gestorskom výbore aj zástupcovia legislatívy Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, poslanci vládnej strany SMER – SD ich nepodporili. Jednostranný 83-členný valec je veľký a valcuje ďalej. Znova len dokázali, že im nejde o dobrú vec v prospech občana SR, ale o politikárčenie.

 

 

Na záver uvádzam, že všetky moje pozmeňujúce návrhy vychádzali z reálnej praxe a boli tlmočené pracovníkmi pozemkových úradov v Slovenskej republike. Zbrane však neskladám a v najbližšom možnom termíne ich predložím ako môj vlastný návrh na rokovanie NR SR v zmysle rokovacieho poriadku.

 

 

// Autor príspevku je poslancom Národnej Rady Slovenskej republiky,

ktorý sa dlhodobo a odborne venuje pozemkovej agende //


tak trochu o politike | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014